STATUT FUNDACJI „UCHO”
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja „Ucho”, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez Fundatora Marka Stanisława Hebanowskiego w dniu 07 grudnia 2007 r. aktem notarialnym (Rep. A nr 11780/2007) sporządzonym przez notariusza Tomasza Webera w kancelarii notarialnej w Pucku przy ul. Gen. J. Hallera 15/3. 2. Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j.: Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§ 2
1. Fundacja ma osobowość prawną. 2. Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 3
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Gdynia. 2. Fundacja działa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. 3. Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej. 4. Fundacja może tworzyć odziały, filie, zakłady i inne wewnętrzne jednostki organizacyjne.
§ 4
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy do spraw kultury.
Cele i formy działania Fundacji
§ 5
Celem Fundacji jest wspieranie, rozwój i propagowanie działalności w sferze kultury i sztuki, w tym: 1. dążenie do umożliwienia jak największej liczbie odbiorców korzystania z efektów twórczości artystycznej, 2. rozpowszechnianie wiedzy i informacji na temat działalności kulturalnej i artystycznej, 3. pomoc w wymianie myśli artystycznej i jej efektów.
§ 6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez: 1. wspieranie i pomoc dla twórców kultury w realizacji ich projektów, 2. udzielanie pomocy w promocji i dalszym rozwoju młodych artystów, 3. organizowanie i umożliwianie spotkań środowisk twórczych, 4. organizowanie festiwali, 5. prowadzenie centrum kultury i klubów aktywności kulturalnej, 6. nadawanie wyróżnień i nagród, 7. finansowanie lub dofinansowanie projektów i wydarzeń artystycznych, 8. współpracę z władzami samorządowymi i rządowymi oraz organizacjami społecznymi przy organizacji przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych oraz w propagowaniu korzyści płynących z udziału w tych przedsięwzięciach.
§ 7
Dla osiągnięcia celów statutowych Fundacja prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w następującym zakresie: a) prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie kulturoznawstwa i sztuk pięknych (kod PKD: 73.20.G), b) projekcja filmów (kod PKD: 92.13.Z), c) działalność radiowa i telewizyjna (kod PKD: 92.20.Z), d) działalność zespołów teatralnych dramatycznych i lalkowych (kod PKD: 92.31.A), e) działalność zespołów teatralnych muzycznych (kod PKD: 92.31.B), f) działalność chórów i orkiestr (kod PKD: 92.31.C), g) działalność galerii i ośrodków wystawienniczych (kod PKD: 92.31.E), h) działalność domów i ośrodków kultury (kod PKD: 92.31.F), i) artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej nieklasyfikowana (kod PKD: 92.31.G), j) działalność obiektów kulturalnych (kod PKD: 92.32.Z), k) działalność rozrywkowa, gdzie indziej nieklasyfikowana (kod PKD: 92.34.Z).
§ 8
1. Dla realizacji statutowych celów Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą zgodnie z obowiązującym prawem w następującym zakresie: a) wydawanie książek (kod PKD: 22.11.Z), b) wydawanie nagrań dźwiękowych (kod PKD: 22.14.Z), c) działalność wydawnicza pozostała (kod PKD: 22.15.Z), d) reprodukcja nagrań dźwiękowych (kod PKD: 22.31.Z), e) reprodukcja komputerowych nośników informacji (kod PKD: 22.33.Z), f) reklama (kod PKD: 74.40.Z), g) produkcja filmów i nagrań wideo (kod PKD: 92.11.Z), h) restauracje (kod PKD: 55.30.A), i) placówki gastronomiczne pozostałe (kod PKD: 55.30.B), j) bary (kod PKD: 55.40.Z), k) przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (kod PKD: 55.52.Z). 2. Działalność gospodarcza może być prowadzona tylko w rozmiarach służących celom Fundacji. 3. Dochody osiągane z działalności gospodarczej przeznaczone będą na realizację celów statutowych Fundacji.
Majątek Fundacji
§ 9
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski, który stanowią środki finansowe określone w akcie notarialnym ustanawiającym Fundację, w kwocie 2500 zł (słowie: dwóch tysięcy pięciuset złotych), oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania. 2. Na realizację celów statutowych Fundacji Fundator przeznacza kwotę 1500 zł (słownie: jeden tysiąc pięćset złotych), na prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację kwotę 1000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych).
§ 10
Dochody Fundacji pochodzą z: 1. darowizn, spadków i zapisów, 2. dotacji i subwencji oraz innych nieodpłatnych przysporzeń, 3. dochodów ze zbiórek publicznych, 4. odsetek z lokat bankowych, 5. nieruchomości i praw majątkowych, 6. prowadzenia odpłatnej statutowej działalności, 7. finansowania projektów realizowanych w oparciu o źródła zewnętrzne, 8. kwot zasądzonych orzeczeniami sądowymi jak nawiązki, odszkodowania i tym podobne, 9. prowadzenia działalności gospodarczej.
§ 11
Dochody uzyskiwane przez Fundację mogą być użyte wyłącznie na realizowanie celów statutowych Fundacji.
§ 12
Fundacja nie może: a) udzielać pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, b) przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych, c) wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji, d) dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 13
1. Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach i lokatach bankowych, w obligacjach, akcjach i udziałach, w nieruchomościach oraz w ruchomościach stanowiących, w rozumieniu obowiązujących przepisów, środki trwałe. 2. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli przekazujących. 3. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
§ 14
1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. 2. Podstawą gospodarki finansowej Fundacji jest uchwalony przez Zarząd Fundacji plan dochodów i wydatków Fundacji ustalony na okres roku kalendarzowego.
Organy Fundacji
§ 15
Organami Fundacji są: 1. Zarząd Fundacji, 2. Komisja Rewizyjna.
§ 16
1. Zarząd Fundacji składa się z 1 do 3 członków. Na czele Zarządu stoi Prezes. 2. Zarząd powoływany jest i odwoływany jest przez Fundatora. 3. Powołanie następuje na czas nieokreślony. 4. Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, pisemnej rezygnacji z członkostwa, odwołania przez Fundatora. Odwołanie członka Zarządu następuje w przypadku: - trwałej niezdolności do sprawowania funkcji członka Zarządu, - nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu, - istotnego naruszenia postanowień Statutu Fundacji, - wystąpienia innych okoliczności, które uniemożliwiają lub utrudniają w znaczny sposób pełnienie funkcji członka Zarządu albo powodują utratę zaufania w stosunku do danego członka Zarządu. 5. W razie śmierci Fundatora lub jego trwałej niezdolności do działania, następnych członków zarządu na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję, powołuje swoją decyzją Zarząd.
§ 17
1. Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz. 2. Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji dotyczących bieżącego funkcjonowania Fundacji, a w szczególności: a) ustalanie kierunków i metod działania Fundacji, b) ustalanie priorytetów w bieżącej działalności Fundacji, c) uchwalanie rocznych planów działania Fundacji i planów finansowych, d) uchwalanie regulaminów, e) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji, f) sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji, g) wykonywanie uprawnień dotyczących spraw pracowniczych, h) wyznaczanie pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji, i) dokonywanie zmian Statutu, podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją i o likwidacji Fundacji, j) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów. 3. Zarząd co roku, do dnia 31 marca, zobowiązany jest sporządzić sprawozdania z realizacji celów Fundacji i sprawozdania finansowe oraz przedstawić je Komisji Rewizyjnej.
§ 18
1. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał. 2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności wszystkich jego członków. 3. Uchwały Zarządu dotyczące zmian Statutu, połączenia z inną fundacją i likwidacji Fundacji zapadają jednogłośnie.
§ 19
Komisja Rewizyjna jest organem nadzorczym i kontrolnym Fundacji.
§ 20
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 (trzech) członków. 2. Członków Komisji Rewizyjnej powołuje i odwołuje na czas nieokreślony Fundator. 3. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa na skutek śmierci, pisemnej rezygnacji z członkostwa, odwołania przez Fundatora. Odwołanie członka Komisji Rewizyjnej następuje w wyniku wystąpienia istotnych okoliczności, które uniemożliwiają lub utrudniają w znaczny sposób pełnienie funkcji przez Członka Komisji Rewizyjnej albo powodują utratę zaufania w stosunku do danego Członka tejże Komisji. 4. W razie śmierci Fundatora lub jego trwałej niezdolności do działania, następnych członków Komisji Rewizyjnej na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję, powołuje swą decyzją Komisja. 5. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być: a) Fundator, członek Zarządu, ani osoba pozostająca z nim w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, małżeństwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, b) likwidator, kierownik placówki, przedstawicielstwa bądź oddziału Fundacji oraz zatrudniony w Fundacji główny księgowy, radca prawny lub adwokat oraz inny pracownik Fundacji, c) osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej. 6. Każdy członek Komisji Rewizyjnej ma prawo wglądu do całości dokumentacji Fundacji oraz do żądania wyjaśnień od członków Zarządu i pracowników Fundacji. 7. Członkowie Komisji Rewizyjnej pełnią swoje funkcje społecznie. Z tytułu pełnienia funkcji mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów w wysokości nie wyższej niż określona w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
§ 21
1. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równiej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. 2. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Komisji. 3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się na wniosek jej członka, Zarządu lub Fundatora nie rzadziej niż raz w roku. 4. Przedstawiciele Fundatora i członkowie Zarządu mogą być obecni na posiedzeniach Komisji.
§ 22
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności: a) nadzór nad zgodną z prawem realizacją celów Fundacji, b) ocena pracy Zarządu, c) rozpatrywanie corocznych sprawozdań z realizacji celów Fundacji i sprawozdań finansowych oraz udzielanie członkom Zarządu absolutorium, d) proponowanie zmian Statutu, e) zajmowanie stanowiska w sprawach przedstawionych przez Zarząd.
§ 23
Komisja rewizyjna w celu wykonania swoich zadań jest uprawniona do: 1. żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji, 2. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Sposób reprezentacji
§ 24
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, składa jednoosobowo Prezes Zarządu. 2. W sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 10.000 zł oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają Prezes oraz członek Zarządu działający łącznie. 3. W sprawach zawierania stosownych umów z członkiem Zarządu oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają dwaj pozostali członkowie Zarządu działający łącznie.
Zmiana Statutu
§ 25
1. Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji za zgodą Komisji Rewizyjnej. 2. Propozycja zmiany Statutu może zostać zgłoszona przez Komisję Rewizyjną. 3. Zmiana Statutu może dotyczyć celu Fundacji, jak i sposobów jego realizacji.
Połączenie z inną Fundacją
§ 26
1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów. 2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 27
1. W sprawach połączenia z inną fundacją właściwy jest Zarząd. 2. Decyzja Zarządu dla swej skuteczności wymaga zatwierdzenia przez Komisję Rewizyjną.
Likwidacja Fundacji
§ 28
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. 2. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd. 3. Decyzja Zarządu wymaga dla swej skuteczności zatwierdzenia przez Komisję Rewizyjną.
§ 29
1. W przypadku likwidacji Fundacji funkcję likwidatora pełni Prezes Zarządu. 2. Do obowiązków likwidatora należą wszelkie czynności mające na celu likwidację Fundacji, w szczególności czynności związane z zakończeniem prowadzonej przez Fundację działalności.
§ 30
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji, likwidator przeznacza na rzecz innej organizacji społecznej realizującej podobne cele.